Matmorsa

Innan kameran laddade ur hann jag i alla fall fota dagens mat. Jag försöker utöka maträtterna, annars blir det lätt makaroner jämt. Det finns en tant, Birgitta, som familjen känt länge. Vi åkte bland annat till henne när jag var liten, hon bodde i Helsingborg då. Det jag minns starkast var att
a) lägenheten kändes som ett slott
b) hennes man heter Rolf
c) de pratar klingande skånska
d) Vi åkte båt över ( inte eka) till Danmark där jag fick en ful docka och där jag och lillasyster fick strosa med våra illrosa täckjackor. ( kan det vara ett föräldraknep att hålla reda på ens barn).
e) vi fick åka fram och tillbaka två gånger för vi käkade för långsamt, och i kaptenens matsal dessutom.
f) hela den historien har ingen poäng...

I alla fall, hon och jag åkte buss ut till mamma för några månader sen och vi pratade om vegitarisk mat och hon sa att hon skulle skicka recept.
Sen hördes vi inte av och jag trodde hon glömt och jag hade nästan gjort det med.
Men så hade hon lämnat en lunta med recept sist de var hos dom...nice!

Idag provade jag följande:



Aubergine på italienskt sätt...

Man behöver:
-Aubergine ( jaha!)
- Spagetti
- krossade tomater
-salt
-basilika ( fast det skippade jag)
- ost ( riven)
- bladspenat ( love it!)
- Vitlökspulver
- peppar
- oregano
- Creme fraiche ( har jag lagt till för krämighetens skull).

Gör så här:

Koka spagetti. Skär auberginen i skivor och bryn lätt. Blanda krossade tomater, salt, basilika och creme fraiche. Blanda hälften av osten i spagettin och bred ut i smord form.
Bred spenaten på spagettin.
Krydda.
Lägg aubergineskivorna ovanpå spenaten, häll över tomatröran och strö på resten av osten.
Gratinera i ugn 250 grader i ca 15-20 minuter.
Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Emma

den rosa jackan du hade när du gick i fyran? för så fall den kommer jag ihåg ;)

2010-03-02 @ 18:53:32
URL: http://inteallskul.blogg.se/
Postat av: Ytfluffig YsterSyster

Tjohoo - jag har till och med jobbat med "tant Birgitta" och hennes man Rolf nar dom bodde i Igelfors. Maste ha varit typ 1979-80 eller nagot sadant (men det kommer val inte du ihag for du var ju inte ans patankt da :-)

puss

2010-03-03 @ 11:03:18
URL: http://www.art-by-susie.co.uk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0