" Jag har en plan..."

När man är en lapp-person gillar man att styra upp. Igår hade jag och Annica ett djupgående telefonsamtal om hur man är som människa, varför ska man bryta ihop inför nya grejer, varför man kan ligga helt sömnlös när man förutsätter att saker kommer bli så extremt jobbiga osv...
Vad vi kom fram till, ja för ibland kommer vi faktiskt fram till nåt :), var att det faktiskt funkar att skriva ner alla psykbryt, alla negativa tankar, orosmoment och planera. Samtidigt handlar det ju om att vara spontan också...
I somras t.ex. när jag skulle börja som receptionist ( känns fortfarande så vuxet o säga det haha), var man ju självklart nervös och tänkte att näe det kommer inte gå, systemet kommer paja, saker som inte funka, jag kommer göra bort mig osv osv.
Vissa kvällar precis i början fick jag hålla typ monolog i huvudet och säga i mantra: Herregud, det kommer gå bra, du kan ju ditt jobb och annars lär man ju sig.
När det sedan känns mer hemma, det mesta sitter och det flyter på, tänker man, fasiken, varför nojade jag så mycket förut?
Och, systemet kraschade faktiskt en helg, ingen att fråga, enda alternativet var att lösa det och det gick ju riktigt okej.
Syster sus och jag har också såna här diskussioner, och hon säger att noja inför nåt nytt är helt normalt:).
Och så är det nog, vi lever i en värld där vi har tid att noja, vara nervösa, men bara om vi går igenom det där filtret och vågar trots att vi är rädda, vinner vi nog. Det är skittråkigt, men det lönar sig ( enligt Annica).
Det tror jag med.
Så...listor är asbra. Skrev en plan för idag, gå upp, skriva på uppsats på bibblan, söka jobb, till hyresvärd, och ikväll till emma för lite Bonde söker fru-mys.
Så nu sitter man på bibblan, med utsikt över söder tull, är småkriminell och dricker kaffe här fastän man inte får.
En sida på uppsatsen har vuxit fram. Ett sms har mottagits om inbjudan till en liten loppisrunda med en Maria.
Solen lyser för sjutton. Det blir så mycket bättre att vara spontan om man har en plan. Ett plus i kanten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0