Slutsåld vara

Inställning till grejer är halva grejen. Om man tänker att något ska gå skit, då gör det ofta det. Om man tänker att det faktiskt kan gå bra, kan det lika gärna gå skitdåligt hehe. Men, det mesta blir lite lättare att hantera om man ändå försöker bryta den där negativa räven som sitter på lur. Ett motto som min chef sa en gång handlar om var man är just i ögonblicket. Ge inte mer än du kan just då. Och det funkar fasiken ganska bra faktiskt.
Om man är skittrött och seg i kolan, backa lite och tänk, okej vad orkar jag med just nu. Och vad kan jag göra för att komma igång igen. För det ska inte handla om att vara perfekt, att bara ge och ge och ge tills det man ville ge är slut för länge sen och det finns tyvärr inget mer på lager.
Det ska nog handla om, tror jag, att göra det man har möjlighet till och sen samla ihop lite mer energi till nästa gång det behövs. Vårdyrket är av den naturen att det handlar om andra personer, deras behov ska komma först. Det är inte konstigt att många blir så utarbetade och måste sjukskriva sig. Att jobba med människor är tungt. Energitjuv. Men också helt fantastiskt emellanåt. Balans är nog nyckelordet att leva efter. Ge - men inte mer än man kan och har förmågan att göra utan att bli för indragen. Tar väl ett helt liv att lära sig det antar jag.
Dags att fylla karet och vattenflaska och slänga i en lugn skiva i the cdplayer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0